.::FuTure LeAdEr::.

Wednesday, March 3, 2010

Susur Galur Bangsa Melayu

Bangsa Melayu merupakan bangsa termuda di dunia dan merupakan satu bangsa yang amat unik berbanding bangsa lain. Peradaban bangsa Melayu terjadi akibat pertemuan beberapa bangsa di alam Kepulauan Melayu ini sehingga terbentuk satu identiti yang tetap. Daripada pertemuan ini bangsa Melayu tercipta dan mempunyai fokusnya di Tanah Melayu atau lebih dikenali sebagai Semenanjung Malaysia.

Pada zaman lampau, sesiapa sahaja yang menduduki Tanah Melayu dan beragama Islam dipanggil Melayu. Malah orang Arab yang menetap dipanggil Melayu, orang India yang menetap dipanggil Melayu, orang Cina yang menetap dipanggil Melayu. Itulah hasilnya apabila bangsa asing memeluk agama Islam dan digelar sebagai 'masuk Melayu'.

Ini belum lagi termasuk bangsa yang sememangnya berasal dari rantau ini. Bugis, Jawa, Minangkabau, Mendeheleng dan Kerinci, semuanya Melayu, dan tiada siapa mempertikaikannya. Marilah kita lihat kepada kajian-kajian yang dilakukan terhadap bangsa Melayu kita. Sedarlah di mana kelemahan kita dan binalah di mana kekuatan kita. Semoga Allah beserta kita di dalam segala usaha.

Setiap dua minggu, laman Warisan akan menjelajah ke laman-laman yang tersenarai di bahagian rangkaian untuk mengimbas sedikit sebanyak tentang kebudayaan Melayu yang dipaparkan. Untuk menghantar artikel mengenai bangsa Melayu atau rangkaian kepada laman web Melayu, sila email warisan@silat.8m.com

No comments:

Post a Comment