.::FuTure LeAdEr::.

Friday, June 3, 2011

DaFtAr PeNguNdi?? PerLu ke??

Assalamualaikum kawan-kawan...semoga sihat selalu..bagi yang menyambut hari lahir hari ini, Selamat Ulang  Tahun, gunakan umur anda sebaik-baiknya kerana ia akan ditanya oleh Tuhan yang memberi umur itu.  Bagi yang dah berumur 21 tahun, ingat-ingat ye, jangan lupa daftar sebagai pemilih.

"daftar pemilih?? perlu ke?? why should i do??aku tak ingin pun nak ambil tahu hal-hal politik ni.."

tulah dialog yang selalu kita dengar dari bibir anak-anak muda

Ingat, politik itu sebahagian dalam Islam. kerana Islam juga agama yang mengajar kita cara berpolitik yang betul.  Jika anda tak ambil tahu hal politik, sama seperti anda tak nak ambil tahu ajaran Islam.  kalau anda tak nak daftar sebagai pemilih, samalah seperti anda tak nak ambil tahu hak anda sebagai rakyat.

Saya ingin memetik ingatan daripada Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Bin Taib bahawa hukum mendaftar sebagai pengundi adalah wajib dalam Islam.  kerana memilih pemimpin yang baik itu sama seperti melaksanakan menyokong perkara makruf dan mencegah kemunkaran.


Kawan-kawan tahukah anda, biasanya strategi parti politik di Malaysia, mereka akan meletakkan calon mengikut nisbah kaum dalam senarai pengundi??  contohnya di kawasan bandar, biasanya didominasi pengundi Cina, sebab itu ramai ahli parlimen berbangsa itu di bandar.

Atas sebab itu, parti kaum Cina lebih agresif mendaftar anak-anak mereka sebagai pengundi.  Anak-anak Islam pula sibuk melepak main gitar di tepi jalan.  Akhirnya walaupun majoriti penduduk di suatu tempat adalah Melayu, kaum lain juga yang menjadi ahli parlimen atau Adun.

Pada waktu itu, tanggunglah dosa anda sebagai seorang Islam yang mengabaikan tanggungjawab.  keran sikap tak ambil tahu anda, anda telah menyebabkan orang Islam dipimpin oleh orang bukan Islam.  Saya bukan tak percaya pada bukan Islam, tapi saya suka berwaspada.  Tindakan menjadikan mereka pemimpin atasan bukan langkah yang waspada.

Bukankah Islam itu tinggi?? Orang Islam juga perlu berada di tempat tinggi.

Ayuh kawan-kawan.  Pilihan raya dah dekat.  Cepat-cepat mendaftar=)

3 comments:

  1. p/raya dh dekat? haha yakin jer..ate, bile tarikhnye??

    ReplyDelete
  2. brother sayed kah itu??? bahang PRU dah terasa..bila tu x jd hal lah

    ReplyDelete
  3. undo jgn xundi..huhu
    blogwalking here..
    daripada Arkitek Hati

    ReplyDelete