.::FuTure LeAdEr::.

Tuesday, March 9, 2010

Antara kelas dengan solat subuh



kadang2 saya sedih melihat kawan2 yang bukan sengaja tinggal solat subuh. tapi oleh kerana kelopak mata yang terlalu berat, solat subuh ditinggalkan. syaitan bebrbisik " alah, x ape la x solat subuh, klau tetido dosa kau dimaafkan, esok boleh qada". licik sungguh syaitan ni. dalam hal ini pada pendapat saya, bukan salah mata yang mengantuk itu, tapi salah tuannya yang tidak mengamalkan cara hidup Islam. tahukah kita, Nabi saw mengajar kita agar kurangkan bercakap selepas isya'. seelok2nya tidur awal untuk bangun awal sebelum subuh keesokan harinya. ini barulah cara hidup muslim yang sebenarnya. tapi ramai yang beralasan, banyak assignmnt, berfacebook, main dota, lepak, main futsal dan macam2 alasan lagi.

rakan2 yang dikasihi, mengapa Islam menganjurkan kita tidur awal dan bangun awal. ini kerana waktu selepas isya' itu hak bagi tidur. manakala sebelum subuh dan selepasnya hak untuk kita beribadat dan bekerja. menyiapkan assignment selepas isya' adalah kerja yang tidak smart, kerana mata kita akan mudah letih. sebaliknya sebelum subuh, waktu itu lebih sunyi dan senang kalau nak belajar. memang susah nak bangun, tapi itulah rahsia disiplin seorang muslim dalam mendidik nafsu.

ramai antara kita tidak tahu besarnya dosa meninggalkan solat subuh. kita x pernah rasa gentar dan menggelabah sekiranya terlewat bangun subuh.

contohnya, waktu syuruk hari ini 7.24 a.m. tapi kta terbangun pukul 7.15a.m. apa yang kita rasa??? kita x rasa apa2?malah boleh siap mengeliat lagi.. sebabnya solat tu diringan2kan. alah solat subuh..2 rakaat.. apa ada??..masyaAllah..

tapi cuba kalau kita terlambat bangun untuk ke kelas. kelas pukul 8.30. kita tersedar pukul 8.25.
sepantas kilat mata kita tercelik..mulut berkata "alamak aku dah lambat..abes la madam rokiah mengamuk nanti"...

adakah anda lebih gerun dengan madam anda yang cuma akan kunci pintu kelas klau kita lewat?? tak takutkah kita pada Allah Yang Maha Keras Siksanya???? malah Allah berhak mengunci pintu syurga untuk kita. jika lecturer anda boleh potong mark anda, jgn lupa Allah lagi berhak memotong amal seumur hidup anda!!!

antara solat subuh dengan kelas....siapa sebenarnya Tuhan kita??buat renungan semua

6 comments:

  1. orang sekarang dah tak kenal siapa pencipta mereka kot.

    ReplyDelete
  2. sy pn jahil dlm hal ni.....byk y sy lbih utamakn....dr keutamaan jd hamba ALLAH...masya-ALLAH.....

    ReplyDelete
  3. terase gak pe saudara fadzly ckp..cm kesah hidup sy je....huhu....

    ReplyDelete
  4. sebagai tambahan, pas subuh 2 jgn la tdo balik...byk keburukanny..lbh elok, pas subuh g bc maathurat, bc quran..n sebelum tdo, berwudhu dulu..kte xtw ble kite akn mati....niat nk bgn subuh, nk solat subuh scr berjemaah...didik dr sekrang..alah bisa tegal biasa...

    ReplyDelete
  5. sirius dow...aku kene bawak jam loceng pasni! kene berubah!
    thanks sbb ingtkan!

    ReplyDelete
  6. tq korg..actually x pndai pon berblog ni..bru perasan ada owg komen..huhu

    ReplyDelete