.::FuTure LeAdEr::.

Wednesday, March 3, 2010

Wajarkah Kalimah Allah Dikongsi Bersama Mereka

Baru2 ini negara gempar dengan usaha pihak majalah gereja katolik untuk mendapatkan hak menggunakan kalimah Allah...mengapa mereka begitu berkeras untuk menggunakan kalimah Allah? sedangkan selama agama kristian bertapak di Tanah Melayu mereka begitu selesa menggunakan perkataan 'tuhan'. Sebagai umat Islam yang prihatin terhadap akidah dan iman sesama kita, berhati-hatilah terhadap golongan 'perosak' ini. mereka mahu umat Islam di Malaysia yang seadanya lemah ini keliru siapakah Allah yang sebenarnya. saya pernah mendengar khabar bahawa pernah terjadi pelajar sekolah diedarkan risalah yang bertajuk Mengenal Allah. apa yang mengejutkan, di dalamnya bukan menceritakan tentang Allah, Tuhan orang Islam, tapi "Allah" dalam konsep tuhan bagi orang kristian. MasyaAllah, terlalu khuatir rasanya apabila ada pihak cuba mencabar Islam sebagai agama rasmi negara ini. cuba bayangkan anak sekolah yang belum terlalu berpengetahuan tentang agama ini, berfikir "oh, baru aku tahu, rupa2nya Allah itu tiga dalam satu,iaitu tuhan bapa, tuhan anak dan roh suci". sapa yg mahu menanggung dosa mereka?? adakah ibu bapa yg x mmberi didikan agama?? ataupun pihak kerajaan yang acuh tidak acuh menguatkuasakan undang2? atau pihak pembangkang yang rata2 menyokong usaha pihak gereja ini?? celakalah mereka yang menjual agama untuk kepentingan sendiri.
sebenarnya kontroversi ini sudah bermula sejak Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri. kagum dengan ketegasan beliau terhadap golongan yg berusaha menggoyahkan umat Islam. pemerintah hari ini perlu bertegas terhadap mereka kerana ini bumi umat Islam. adakah wajar seorang tuan rumah menjadi orang suruhan tetamu?? isu kalimah Allah ini sudah tentu tidak dapat diselesaikan melalui undang2 kerana undang2 manusia. ada pengamal undang2 yang menyokong dan ada juga yang menentang kerana mempunyai pelbagai tafsiran yang berbeza.

1 comment:

  1. xwajar lgsung.....kalimah ALLAH adlah lafzuljalalah...hny ALLAH y berhak memiliki gelaran itu....xperlu di associate.....sdangkan dlm Al-Quran kalo kite ngaji pn..kite kena kuatkan pembacaan lafzuljalalah ni...utk tnjuk kn kite utamakan ALLAH y bkuasa..mane boley mereka sesuka hati mgunakanny......tidak rasional...

    ReplyDelete