.::FuTure LeAdEr::.

Saturday, November 13, 2010

Ayah Tidak AkAn KeNyaNg SelaGi KamI tak KeNyang

Assalamualaikum kawan2, semoga sentiasa dalam rahamat dan kasih sayang Allah dan menjadi penyejuk mata pada ayah dan ibu..
Gambar raya tahun 2009

hmm post ni sya post di depan ayah yang sedang makan n melayan kerenah adik2 yg selalu nakal.. ayah sy ni pelik sikit, time org masak, dy xnak makan, time x masak, dy nak makan plak. kadang2 dah tgh malam bru ayah nak mkn, faham2 jelah, dah tgh malam mana mknan tinggal byk.yang adik2 sy ni pulak, suka mengecek ayah bila ayah tgh makan.. asal ayah makan je, diowang dtg mengendeng. tapi ayah x pernah marah, mesti dy bagi makan kat anak2 dy dulu.. kadang2 kesian pulak, dah lah lapar, owg kacau plak time makan ( kalau ak dah kena ketuk budak2 ni).. kdg2 sy nak marah adik2 sy tu, tp ayah mestilah x kasi, jd time ayah x nampak je, sy cubitt sowg2..hahaha...jahat x jahat laa ak ni kan..


Ayah kami x garang, selalu bergurau dgn kami, tapi x boleh tgk anak2nya degil, x solat, x belajar, malas..sapa yg buat siap lah..pernah sekali ayah marah kat saya sampai x tegur dekat sebulan, sebabnya, saya kemas umah, segala benda saya buang, bnda yg boleh dipakai pon saya buang..yelah dah bersepah, saya buanglah. tapi saya tau ayah sedih sebenarnya sebab dy yang keluar duit beli benda2 tu., n pastu saya serik nak buang benda2 kat umah ni..

Lagi satu simbol kasih sayang ayah pd kami, keliling umah sy ni penuh dgn pokok2 buah2, yg ditanam utk anak2 dy..ada buah langsat, naga, rambutan, langsat, mata kucing, duku n jambu batu. Buah cili pon ada utk mencili mulut anak2nya yg mencarut..huhu dalam umah ni x sapa pernah mencarut..kesan didikan ayah...hmm dah cerita pasal buah, buah2 ni biasalah, kdg2 byk, kdg2 sikit, bila sikit tu, mak ayah xkan makan dlu selagi kami x makan.

saya mmg suka makan dragon fruit, manis n sedap. lagi2 yg ayah tanam. tp buah naga tu klu berbuah sikit sgt. pernah skali ayah pelawa jiran kami utk ambik buah naga yg sebiji tu. pastu mak panggil ayah cepat2, diowg siap gaduh, mak marah ayah "knp nak bg kat org, kan fadzly nak balik besok, dy kan suka makan buah tu" masa tu sy nak balik dr uia.. terus ayah x jadi bagi kat jiran tu.. huuhu.. balik je ayah cerita kat saya, "ibu awak sampai nak tumbuk ayah, sebab nak bg buah naga tu kat org, punyalah ibu sayang kat awk" huhu..saya ketawa je..dalam ati mnangis terharu, sayangnya mak n ayah kat saya..
En Basar dan Puan Roziah



dan banyak lah lagi cerita2 yg sgt lucu dan memberi kesan yg mndalam kat jiwa saya.. mudah2an Allah tetapkan hati saya utk jadi anak yg soleh, dapat berbakti pd orang tua dalam apa jua keadaan pun..amiin..lpas ni kte cerita lagi ye...=)

No comments:

Post a Comment