.::FuTure LeAdEr::.

Saturday, March 6, 2010

Syariah dan Sivil?? mana satu yang zalim??




Baru2 ni heboh diperkatakan tentang hukum sebat yang dijalankan keatas 3 wanita. sebelum itu dunia heboh apabila Kartika dikenakan hukuman sebat kerana didapati bersalah meminum arak. ramai yang memberi reaksi positif termasuk Kartika dan keluarga sendiri. tidak kurang pula mereka yang bodoh menentang hukuman ini. termasuklah NGO, individu dan juga negara asing. memang secara hukumnya, hukuman syariah di Malaysia totally tidak lengkap. Hukuman pesalah minum arak yang sepatutnya 80 atau 40 kali sebatan hanya dikenakan enam sebatan. itupun banyak lagi yang nak menentang. namun Alhamdulillah itu satu perkembangan yang baik buat hukum Syariah di Malaysia.

tidak kurang pula pihak pembangkang yang mengatakan itu hanya permainan politik oleh UMNO. kononnya UMNO mahu menunjuk mereka 'juara rakyat' dalam menegakkan umat Islam. saya tidak mahu memihak kepada sesiapa. utusan saya baca, harakah pun saya ikuti. tapi dalam hal ini, sangat tidak bersetuju apabila tuduhan ini dibuat. jika sebelum ini kerajaan dikatakan tidak melaksanakan hukum syariah yang ada. tapi bila sudah dilaksanakan kerajaan dituduh pula mahu menunjuk jaguh merekalah yang menjalankan proses islamisasi yang serius. apa yang kamu mahu sebenarnya??

pada saya, t6entangan yang dibuat ini adalah kerana kurangnya pengetahuan masyarakat tentang hukum Islam. kerana jarang sekali undang2 syariah yang ada dilaksanakan. jadi rasanya tidak salah jika parti2 politik Islam berganding bahu melaksanakan tugas menyedarkan masyarakat termasuk yang non-muslim. bukannya saling bertengkar. orang Melayu sudah muak mendengarnya, orang bukan Islam pula berdekah2 ketawakan kita. TIdak malukah kalian???

Berikut saya kongsikan dengan anda perbezaan sebenar dua hukuman sebat ini. Lepas ni kalau ada sahabat-sahabat kita yang berprasangka, boleh lah kita jelaskan dari apa yang telah kita baca. Sama-samalah kita manfaatkannya.

Sebatan Cara Islam
1. panjang rotan tidak melebihi 1.22 meter, diameternya tidak melebihi 1.25cm
2. Sebatan tidak boleh kena pada muka, perut, dada, kepala dan alat sulit
3. pesalah lelaki disebat keaadaan berdiri, manakala pesalah perempuan secara duduk
4. sebatan dengan kekuatan sederhana
5. pesalah mesti menutup aurat, pakaian tidak terlalu tebal dan nipis
6. tukang sebat tidak mengangkat tangan melebihi kepala
7. tidak melukakan kulit pesalah

Sebatan Cara Sivil
1. rotan yang digunakan terdiri daripada pelbagai saiz
2. pesalah akan ditanggalkan pakaiannya dan digantikan dengan cawat
3. cawat hanya menutup kemaluan
4. bahagian punggung akan terdedah untuk disebat. aib!!
5. Pesalah akan dibaringkan secara berdiri pada patung khas, tangan dan kaki diikat
6. sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara terus
7. sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara sentapan
8. cara sentapan lagi menyakitkan kerana pesalah akan merasakan kulit mereka terkoyak.

itulah dia sedikit perbezaan hukum sivil dan syariah. banyak lagi.. belum lagi beza hukum pancung dan hukuman gantung. kita lihat hukuman pancung dalam syariah seperti zalim. tapi ia tidak benar kerana apabila pesalah dipancung dibahagian tengkuk, rasa sakitnya hanya sesaat kerana pesalah akan terus mati. manakala hukuman gantung, pesalah akan meronta2 kesakitan apabila mereka tidak boleh bernafas. selepas itu barulah mati.

saya pernah melihat video hukuman pancung di negara Arab. ia dijalankan selepas solat Jumaat agar disaksikan oleh orang ramai.. apa yang menghairankan, banyak ambulans yang menunggu. sedangkan pesalah yang dikenakan hukuman hanya seorang. hukuman pancung yang dijalankan pun sekejap sahaja kerana pedang yang digunakan sangat tajam. sekali tetak saha kepala terputus dan terus mati. kehairanan saya mengenai banyaknya ambulans yang menunggu terjawab, apabila orang awam yang menyaksikan ramai yang pengsan kerana takutkan hukuman Allah ini.. begitu sekali kesan hukuman syariah. andai melihat hukuman sahaja kita sudah pengsan beranikah kita melakukan jenayah??

hukuman had dalam Islam mempunyai matlamat pengajaran dan ancaman terhadap orang ramai. motif untuk menyakitkan dan menyeksa pesalah tidak ada langsung. Islam tidak pernah menyiksa kita. tapi kita lebih suka undang2 yang menyiksa kita. ayuh saudara2!! tugas kita menjunjung hukum Islam ini. sumber dari http://ohislam.com wallhua'lam

1 comment:

  1. sy pn pnah mnontonnya....memg pd msyarakat kite skang..ia agak kejam..tp kalo kite selidik semula knape ia dibuat di hadapan khalayak ramai..kite akn tahu ia ingin memberi iktibar pd kite...ambil pngajaran..sptotny kite mgmbil view dr sudut positif..bkn mghukum...dgn mengatakan Islam agme pngganas..sala itu...cume di Malaysia...undan2 kite lebih kepada meniru barat..tidak amalkan hukum hudud...

    ReplyDelete