.::FuTure LeAdEr::.

Tuesday, December 21, 2010

UnTa Pun Tau MaLu...SubHanaLLah

Assalamualaikum kawan2 seperjuangan..apa khabar semua?? lamanya tak drop something kat blog ni.. semoga kita semua dalam hidayah Allah Taala..Maha Hebat Allah, alam yang sebegini cantik diciptakan olehnya tanpa pertolongan makhluk... daun2 hijau, siapakah yang mewarnakannya?? jawabnya Allah.. Gunung2 yang teguh memasak bumi, arkitek manakah yang membinanya?? Jawabnya Allah... Langit membiru dihiasi corak2 awan yang mengagumkan, artis manakah yang melukisnya?? Jawabnya Allah.. Pokok Buah2an yang sama bentuknya, tumbuh ditanah yang sama, minum air yang sama, tapi rasa buahnya lain2..hairan kan?? Berkuasanya Allah.. Kita sama2 makan nasi yang putih warnanya, tapi nasi tu berubah menjadi darah yang merah.. Pelikkan?? itulah kuasa Allah..

artist mana yang hebat melukis lukisan awan di langit??

Buah ni tumbuh di bumi yang sama, tapi rupa dan rasanya berbeza

Daun hijau yang cantik, pelukis mana yang sanggup mewarnkannya??


Kalau kita duduk bersendirian melihat ciptaan Allah, sekiranya ada secebis iman didada nescaya air mata anda akan mengalir..Mudah2an kita tergolong dalam golongan yang mendapat lindungan Allah, pada hari yang tiada lindungan padanya selain lindungan Allah yang Maha Pelindung.. dalam surah Ali Imran Allah berfirman: sesungguhnya dalam penciptaan langit, bumi, pertukaran siang dan malam, padanya terdapat tanda2 kekuasaan Allah bagi orang2 yang mahu berfikir..

Dalam al-Quran juga ada menceritakan kisah unta..unta?? apa yang menarik pasal unta ni?? dah laa busuk, tak cantik pulak tu... sabar dulu, jangan mudah melenting.. kan dalan al-Quran Allah berfirman:
"Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan? Dan langit, bagaimana ia ditinggikan? Dan gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan? Dan bumi bagaimana ia dihamparkan? Maka berilah peringatan, karena sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang memberi peringatan.

surah al-Ghasyiaah
"Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan?"
dulu masa saya kecik2, ingat lagi ayah suruh makan hati unta yang dah dikeringkan, lalu dibakar dan dijadikan kopi, sebab nak buat ubat.. kecik2 dulu saya selalu semput. Alhamdulillah, sihat dan hidup sampai sekarang..besok lusa tak tau lagi..

Unta yang pemalu

unta hidup ditengah2 padang pasir, berkemampuan tak minum air berbulan2 lamanya, hebat bukan?? di belakang unta terdapat bonggol yang mengandungi lemak2 dan air..patutlah boleh tak minum.. Maha Bijaksana Allah, Dia tahu unta ni hidupnya di padang pasir yang kering, maka Dia sediakan kemudahan untuk unta hidup...

Lagi satu keistimewaan unta ni, unta sangatlah pemalu..belum pernah lagi unta mengawan di hadapan manusia..apabila mahu mengawan unta akan pergi jauh ditengah pasir, kerana malu makhluk lain akan menontonnya..andai kata unta tahu manusia memerhatikan aksi mereka, unta akan kejar manusia tu, dan pijak dia sampai mati.. dan kalau dia tak dapat bunuh manusia tu, unta akan bunuh dirinya dengan memasukkan kepalanya dalam pasir..

Lihat! unta yang tak diberikan akal, tapi masih tahu menjaga maruah dirinya.. sampai sanggup mati dari hidup menaggung malu..sekarang ni, kita lihat manusia tak segan2 melakukan perbuatan songsang lagi sumbang depan orang ramai...mereka lebih teruk dari unta! malulah kita jadi manusia kan??

Mudah2an kita dapat pengajaran dari kisah unta ni..untuk mereka yang berkapel dan tak tau malu berpegang2 di luar sana, ingatlah, muliakan diri anda, sekurang2nya lebih mulia dari unta ni, tak kah anda berasa malu dengan Allah?? kalau anda x malu dengan Allah, tidakkah anda malu dengan unta?? kalau x malu jugak dengan unta, adakah anda tak malu dengan diri sendiri?? duduk dirumah orang, tapi menyakitkan hati tuan rumah..mudah2an Allah merahmati kita, insyaAllah=)

No comments:

Post a Comment